Gaz, olej napędowy czy samochód elektryczny: co jest bardziej opłacalne?

Gaz, olej napędowy czy samochód elektryczny: co jest bardziej opłacalne?

Nie jest tajemnicą, że dla wielu kierowców zakup samochodu elektrycznego to przede wszystkim sposób na zaoszczędzenie na paliwie, którego cena regularnie rośnie. W tym przypadku kwestie przyjazności dla środowiska i innowacyjności schodzą na dalszy plan. Dlatego zakup samochodu elektrycznego jest traktowany jako inwestycja w biznes lub inteligentna operacja, gdy potrzebny jest samochód o minimalnych kosztach utrzymania.

Jednocześnie od dawna na rynku motoryzacyjnym istnieje inna alternatywa, która pozwala obniżyć koszty paliwa - montaż osprzętu do butli gazowych w samochodzie.

Dlatego kierowcy, którzy regularnie i aktywnie jeżdżą samochodem, zwłaszcza do pracy, mają dylemat: co wybrać – samochód elektryczny czy samochód z wyposażeniem w butlę gazową?

Aby rozwiązać ten dylemat, spróbujmy rozważyć wszystkie “wady” i“zalety” każdej opcji. Być może komuś się przyda i pomoże w podjęciu decyzji o wyborze.


Plusy i minusy samochodu elektrycznego

Wiele wiadomo o zaletach czystych samochodów elektrycznych:

  • innowacyjność;
  • ekonomiczność;
  • minimalne koszty na obsługę;
  • przyjazność dla środowiska.

Dlatego z jednej strony posiadają cechy użytkowe, które są praktycznie zalecane do zakupu, ale z drugiej strony nie są pozbawione kilku istotnych mankamentów.

Elektromobile elektryczne mają ograniczony przebieg na jednym ładowaniu, który również zmienia się w zależności od warunków pogodowych i trybu eksploatacji.

Ładowanie samochodu elektrycznego to dość długi proces, a akumulator ma tendencję do degradacji w miarę użytkowania samochodu i ma ograniczoną żywotność. W rzeczywistości po 5-10 latach bateria samochodu elektrycznego musi zostać wymieniona, ponieważ traci swoje eksploatacyjne jakości.

Kolejną wadę można nazwać słabo rozwiniętą infrastrukturą ładowania, ale ten problem nie jest tak dotkliwy i jego rozwiązanie jest tylko kwestią czasu.


Samochody z wyposażeniem do butli gazowych: zalety i wady

Samochody z wyposażeniem do butli gazowych mają szereg bezsprzecznych pozytywnych jakości.

Po pierwsze, używanie gazu jako paliwa jest bardziej przyjazne dla środowiska niż benzyna.

Po drugie, montaż osprzętu do butli gazowych w samochodzie pozwala na znaczne obniżenie kosztów paliwa, daje silnikowi przewagę pod względem stabilności pracy, zmniejsza zużycie części i wydłuża żywotność silnika.

Jednocześnie obecność osprzętu do butli gazowych w samochodzie nie zmienia charakteru przekładni samochodu, co oznacza, że nie eliminuje głównych mankamentów.

Tak jak poprzednio, samochód z silnikiem spalinowym wymaga regularnej technicznej obsługi, która czasami “kosztuje grosze”w przypadku wykrycia usterki lub awarii.

Tak jak poprzednio, samochód potrzebuje ciągłej wymiany oleju, a także wielu materiałów eksploatacyjnych związanych z układem paliwowym.

Należy zauważyć, że wyposażenie butli gazowych to dość kosztowna przyjemność. Często nie można go zamontować w nowym samochodzie, ponieważ od razu ldquo;odleci” z gwarancją.

Samochód z butlą gazową traci swoją praktyczność, ponieważ butla gazowa zastępuje zapasową lub jest zamontowana w bagażniku, “pochłaniając” użyteczną objętość.

Nawiasem mówiąc, korzyści z używania wyposażenia butli gazowych samochodu zaczynają się dopiero po poważnym rocznym przebiegu. Przy 10-15 tys. km przebiegu rocznie praktycznie nie ma sensu go montować.


Co wybrać: decydują cyfry

Jak widać, samochód elektryczny i samochód z wyposażeniem w butlę gazową mają swoje plusy i minusy. Dlatego, jak zawsze, powinny decydować cyfry. Innymi słowy to koszt tankowania/ładowania auta.

W przypadku samochodu z wyposażeniem w butlę gazową dość trudno jest obliczyć koszt jednego kilometra przebiegu i podać dokładny wynik w 100%, ponieważ w momencie czytania artykułu cena gazu na stacjach benzynowych może się różnić. Ale jeśli weźmiemy aktualne stawki, koszt jednego litra gazu waha się w granicach 7,32 zł. Samochód z silnikiem o pojemności 1,6 litra zużywa średnio 8,5 litra benzyny na 100 km.

Z samochodem elektrycznym jest nieco łatwiej, bo cena dla odbiorców domowych jest stosunkowo stabilna i wynosi 1,68 zł za kWh. Jeśli za podstawę obliczeń przyjmiemy najpopularniejszy samochód elektryczny w Polsce, czyli Nissan Leaf, który zużywa około 15 kWh energii na 100 km, możemy obliczyć, że przy ładowaniu z sieci domowej przebieg 1 km wyniesie 0,12 złotych. Samochód elektryczny jest 28 razy tańszy od kosztu podobnego samochodu przebiegowego z wyposażeniem w silnik spalinowy lub butlę gazową.

Jeśli weźmiemy pod uwagę opcję ładowania na stacjach publicznych, gdzie cena waha się w zależności od dostępnej pojemności i wynosi średnio 6 zł, to i tutaj samochody elektryczne wygrywają pod względem oszczędności. W tej cenie kilometr tego samego Nissana Leaf będzie kosztował 0,6 zł, czyli ponad dwa razy taniej niż tankowanie.

Tym samym suche liczby dowodzą nam, że eksploatacja auta elektrycznego jest znacznie tańsza niż auta na gaz. Dlatego jeśli prawidłowo i na czas naładujesz samochód elektryczny, poprawnie wylicz trasę z uwzględnieniem możliwości ładowania – jest samochód elektryczny najbardziej opłacalny pojazd.