Dlaczego stacja ładująca jest lepsza niż zwykłe gniazdko?

Dlaczego stacja ładująca jest lepsza niż zwykłe gniazdko?

Samochód elektryczny zapewnia swoim użytkownikom wiele korzyści w kontekście eksploatacji. Najważniejszym plusem jest możliwość ładowania samochodu w domu z gniazdka. O poranku dostajesz samochód elektryczny z baterią o pełnej pojemności, gotowy do pracy. Pozornie doskonałe działanie, które wymaga jedynie przewodu i domowego gniazdka.

Jednak na tle rozwoju infrastruktury ładowania wielu kierowców elektrycznych ma pytanie: skoro wszystko jest w porządku, to po co wymyślili domowe stacje ładowania, ze zdalnym dostępem, a nawet z własnymi złączami? Po co oni są potrzebne, jeśli wystarczy podłączyć samochód elektryczny do gniazdka?

Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania w kolejności. Na początek zwróćmy uwagę na fakt, że ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka to naprawdę najłatwiejsza metoda ładowania, której nikt nie zabrania. Jednak w tym artykule wskażemy Ci, dlaczego stacja ładowania jest wygodniejsza i praktyczna niż zwykłe gniazdko.

 

W swoich zaletach stacja ładująca opiera się na czterech głównych punktach: ekonomia, szybkość, bezpieczeństwo, łatwość użytkowania, które rozważymy osobno.  

Ekonomia

Obecnie ładowanie na publicznych stacjach ładowania jest odpłatne. Taryfy nadal pozwalają na eksploatację samochodów elektrycznych taniej niż samochodów na paliwo. Ale nie ma gwarancji, że nie zmieni się to za rok lub dwa, a ceny usług na stacjach ładowania nie wzrosną z powodu podwyższonych taryf. To czysta komercja, więc nie ma pewności, że ładowanie samochodów elektrycznych za kilka lat będzie tak opłacalne, jak teraz.

Aby ubezpieczyć się od takich prawdopodobieństw, polecamy zakup własnej stacji ładowania, która nie tylko zaprocentuje w trakcie eksploatacji, ale również znacznie zwiększy wygodę korzystania z auta elektrycznego. 

Bezpieczeństwo

Obecność przydomowej stacji ładowania samochodu elektrycznego zapewnia bezpieczeństwo nie tylko samego auta, ale także całej sieci elektrycznej domu. Konfiguracja większości samochodów elektrycznych zazwyczaj zawiera ładowarkę do sieci domowej, która pozwala uzyskać maksymalnie 3,7 kW mocy na wyjściu. W wielu sieciach domowych ta moc jest wartością progową. A niektórzy w ogóle nie mogą wytrzymać takiego obciążenia, ponieważ moc wyjściowa przenośnych ładowarek jest ograniczona do 2,5 kW.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, że ładowanie powinno odbywać się przy każdej pogodzie, a zatem w niektórych przypadkach nie można użyć zwykłego gniazdka.

Toż w miejscach, gdzie regularnie parkują się elektromobile, czy to otwarte parkowanie, podziemny parking czy nawet garaż, najlepiej mieć stacjonarne ładunkowe stacje, które najpierw mają systemy obrony od złych pogodowych warunków, odpowiednio podłączone do sieci energetycznej i uziemione.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, że nawet najtańsze stacje ładowania są wyposażone w automatykę przeznaczoną do szeregu ważnych funkcji bezpieczeństwa:

  • automatycznego śledzenia procesu ładowania, z możliwością jego przerwania w przypadku wycieków, zwarć, zmian napięcia w sieci;
  • synchronizacji procesu ładowania z samochodem, gdy napięcie na nim nie zanika po odłączeniu kabla;
  • funkcje automatycznego ograniczania maksymalnej mocy wyjściowej, co pozwala uniknąć przeciążeń w sieci i “wywalenia korków”.

Szybkość

Jak wspomniano powyżej, ładowarki do sieci domowej, które znajdują się w konfiguracji auta elektrycznego, zapewniają ładowanie z mocą wyjściową 2,5-3,7 kW. Innymi słowy, za godzinę ładowania akumulator Twojego samochodu elektrycznego otrzyma dokładnie taką ilość kilowatów. Jeśli weźmiesz samochód elektryczny o pojemności akumulatora około 40 kW*h, to przy mocy 3,7 kW jego pełne naładowanie zajmie ponad 10 godzin. W związku z tym im większa pojemność akumulatora, tym dłużej trwa ładowanie go do 100% pojemności.

Ktoś może być zadowolony z takiej szybkości ładowania, ale jeśli chcesz mieć możliwość szybszego ładowania, to w takim przypadku powinieneś kupić stację ładującą. To jedyna alternatywa.

Specjalistyczne stacje ładowania są w stanie zapewnić moc wyjściową około 7 kW. To, jak rozumiesz, podwoi prędkość ładowania Twojego samochodu elektrycznego. Jednocześnie mówimy o jednofazowym połączeniu 220V, 32A. Jeśli masz możliwość podłączenia “trzech faz”, moc ładowania może wzrosnąć do 22 kW. A wspomniany wcześniej samochód elektryczny z akumulatorem 40 kWh (o ile ładowarka pokładowa pozwala na taką moc i podłączenie trójfazowe) można naładować w zaledwie kilka godzin. Okazuje się, że ze stacją ładującą zyskujesz znaczną przewagę i oszczędzasz najcenniejszy zasób – czas.

łatwość użytkowania

Gniazdko jest gniazdem i niczym więcej. Zapewnia jedynie możliwość łączenia się z siecią bez oferowania żadnych dodatkowych funkcji.

Inną rzeczą jest to, że stacja ładująca wyposażona jest w pełnoprawny system sterowania, który dzięki funkcjonalności znacząco podnosi komfort obsługi.

W standardowym menu funkcji stacji ładującej znajdują się:

  1. Czas procesu ładowania. Ta funkcja umożliwia skonfigurowanie procesu “opóźnionego ładowania”, co odciąża sieć. Wyobraźmy sobie sytuację, w której dokładnie wiesz, w jakich godzinach sieć domowa Twojego domu jest przy maksymalnym obciążeniu, czyli kiedy pracuje najwięcej domowych urządzeń elektrycznych. Niezbyt praktyczne jest dodatkowe doładowanie go podłączając samochód elektryczny, dlatego za pomocą rozrządu można ustawić początek ładowania w momencie, gdy obciążenie w sieci jest minimalne. Ma to znaczenie, gdy korzystasz z kilku taryf i na przykład ładowanie w nocy jest dla Ciebie bardziej opłacalne. Wystarczy ustawić timer ładowania na określony czas włączenia i zaoszczędzić na energii elektrycznej.
  2. Balansowanie ładunku. Stacje ładowania z możliwością podłączenia dwóch samochodów elektrycznych wyposażone są w możliwość równoważenia ładunku między nimi w celu efektywnego rozdziału energii. Innymi słowy, samochody elektryczne otrzymają taką samą moc i ładunek na równych warunkach. Takiej równowagi nie uzyskasz z domowego gniazdka, gdy podłączysz kilka samochodów elektrycznych przez “Trójniki” lub adaptery. Ponadto przy niestabilnym napięciu może wystąpić przeciążenie w sieci wraz z odejściem automatów. Działając w połączeniu z zegarem, funkcja ta pomaga zwiększyć moc ładowania samochodu elektrycznego po zmniejszeniu obciążenia domowej sieci elektrycznej.
  3. Dostęp zdalny. Obecnie żadne innowacyjne urządzenie nie może się bez niego obejść, a stacje ładowania nie są wyjątkiem. Synchronizując stację ładującą ze smartfonem poprzez aplikację mobilną, masz możliwość monitorowania zużycia energii elektrycznej, monitorowania mocy, a nawet zarządzania procesem ładowania.

Podsumowując, możemy powiedzieć, że jeśli bezpieczeństwo Twojej rodziny i domu, prędkość i możliwość kontrolowania ładowania samochodu elektrycznego są dla Ciebie priorytetem, zakup stacji ładowania będzie najlepszym wyborem.

Oddzielnie zauważamy, że kupując drogi, statusowy samochód elektryczny z dużą pojemnością akumulatora, po prostu nie można obejść się bez stacji ładującej w domu.