Obsługa elektromobili: rozbieramy główne momenty

Obsługa elektromobili: rozbieramy główne momenty

Jak obsługiwać elektromobil to jedno z głównych pytań, które niepokoi większość potencjalnych właścicieli. W końcu jasne jest, że ze względu na charakter przekładni samochody elektryczne mają inne podejście do obsługi. I rzeczywiście tak jest!

Można nawet twierdzić że aspekt że aspekt technicznej obsługi samochodów elektrycznych jako taki jest praktycznie nieistotny. Nie oznacza to oczywiście, że nie wymagają wyjazdu do serwisu, tylko że proces i koszt obsługi w przypadku aut elektrycznych będzie zupełnie inny.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom, dlaczego techniczna obsługa samochodów elektrycznych jest wielokrotnie łatwiejsza niż samochodów z silnikiem spalinowym i dlaczego właściciele samochodów elektrycznych mają przewagę nad kierowcami samochodów napędzanych paliwem.


Wymiana oleju

Siła trakcyjna w samochodach elektrycznych jest generowana przez silnik elektryczny, a nie silnik spalinowy. Tradycyjne samochody z silnikami spalinowymi, które mają wiele ruchomych części, wymagają ciągłego smarowania. Olej jest potrzebny do zmniejszenia zużycia, płynnej interakcji przy wysokich prędkościach obrotowych silnika, a także do ochrony przed przegrzaniem. Podczas pracy silnika wszystkie cząstki, które pojawiają się w wyniku tarcia części, gromadzą się w oleju, więc olej wymaga wymiany, i to regularnej. Jest to czasochłonny i kosztowny, ale konieczny i nieunikniony proces.

Auta z napędem czysto elektrycznym nie mają takich potrzeb. Ich układ napędowy nie zawiera tłoków, zaworów ani żadnych innych elementów wymagających smarowania. Dlatego regularne wymiany oleju w nich same się rozpadają.


Techniczna obsługa samochodów elektrycznych

Skrzynia biegów aut elektrycznych, jak już wspomniano, ma o kilkadziesiąt mniej ruchomych części w porównaniu z silnikiem spalinowym. Nietrudno zgadnąć, że dzięki temu techniczna obsługa samochodów elektrycznych jest znacznie łatwiejsza i tańsza.

Kupując nowy samochód elektryczny w salonie, producent zaleca coroczna techniczna obsługa planową raz w roku. Samochody elektryczne o przebiegu 20 000 km zaleca się sprawdzać dwa razy w roku. Podczas technicznej obsługi dużo uwagi poświęca się głównie na akumulator, jako główny i najdroższy element samochodu elektrycznego.

Wymiana klocków hamulcowych

Samochody elektryczne, podobnie jak samochody z silnikiem spalinowym, wykorzystują klocki hamulcowe. Ale w samochodach elektrycznych wytrzymują wielokrotnie dłużej. Dzieje się tak dzięki regeneracyjnemu układowi hamulcowemu, gdy hamowanie i zatrzymywanie auta zapewnia silnik elektryczny. Dzięki temu znacznie zmniejsza się obciążenie klocków hamulcowych, zmniejsza się tarcie, a żywotność wydłuża się. Dlatego w samochodach elektrycznych konieczna jest kilkukrotnie rzadsza wymiana tych podzespołów.

Transmisyjny płyn

Ponieważ w samochodach elektrycznych nie ma transmisji jako takiej, nie wymagają wymiany i sprawdzania obecności płynu w skrzyni.

Są modele, które mają pewne pozory transmisji, ale jest to raczej wyjątek od reguły.


Oprogramowanie

Oprogramowanie jest kluczowym elementem samochodu elektrycznego, prawie cała funkcjonalność zależy od jego prawidłowego działania. Do niedawna instalowanie i aktualizowanie oprogramowania wymagało wizyty u specjalisty, ale teraz wszyscy wiodący producenci samochodów elektrycznych oferują zdalne, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania. Innymi słowy, aby zaktualizować system, dodać funkcje, poprawić wydajność, a nawet pobrać grę lub program do systemu multimedialnego, wystarczy kilka kliknięć na wyświetlaczu samochodu elektrycznego.

W niedalekiej przyszłości dzięki takim innowacjom eksploatacja auta elektrycznego będzie maksymalnie uproszczona.


Co jest obowiązkowe do regularnej kontroli w samochodach elektrycznych?


Chłodzenie akumulatora

Największą obawą o żywotność baterii jest jej przegrzanie. Aby utrzymać wymagany bilans cieplny akumulatora samochodu elektrycznego, używają płynu chłodzącego. Dlatego obowiązkiem każdego właściciela jest kontrolowanie tego aspektu w systemie swojegosamochodu elektrycznego.

Warto zauważyć, że prawie wszystkie nowoczesne modele mają chłodzenie akumulatora cieczą, z wyjątkiem być może Nissana Leaf, który nawet w drugiej generacji nie otrzymał takiego systemu akumulatorów.


Posiadanie elektromobilem w długoterminowej perspektywie

W ciągu 5-7 lat nieprzerwanego posiadania samochodu elektrycznego właściciele praktycznie nie będą mieli problemów i znacznych kosztów jego utrzymania.

Można to nazwać oszczędnością ponieważ co roku unikniesz znacznych wydatków. Jeśli jednak spodziewasz się przekroczyć ten próg własności, bądź przygotowany na to, że samochód elektryczny nadal będzie wymagał znacznych inwestycji.

Za 8, maksymalnie 10 lat będziesz musiał wymienić baterię, co jest dość trudne i kosztowne. Konieczne będzie również sprawdzenie wszystkich elementów napędu elektrycznego, w tym falownika i silnika elektrycznego.


Jeśli wyciągać jakiś wniosek to jednoznacznie można powiedzieć, że pod względem beztroskiej, regularnej eksploatacji bez częstych wizyt serwisowych, samochód elektryczny jest o wiele bardziej praktyczny niż samochód z silnikiem spalinowym. Pozwala również zaoszczędzić na materiałach eksploatacyjnych i obowiązkowych wymianach oleju.

Pod względem żywotności można go porównać do samochodów na paliwo i na dłuższą metę, podobnie jak potrzebują zastrzyków finansowych. Jedyną różnicą jest to, że w przyszłości będziesz mógł zaoszczędzić na wydatkach finansowych podczas eksploatacji auta elektrycznego, podczas gdy będziesz musiał regularnie wydawać na samochód na paliwo.