Samochody elektryczne czy hybrydy plug-in: rozwiązujemy problem wyboru

Samochody elektryczne czy hybrydy plug-in: rozwiązujemy problem wyboru

Transport elektryczny stał się ważną częścią naszego życia stosunkowo niedawno. Dlatego nie wszyscy są w pełni zorientowani w rodzajach samochodów, które się ładują, często myląc je z samochodami elektrycznymi, na przykład modelami hybrydowymi i hybrydowymi typu plug-in. Biorąc to pod uwagę, proponujemy zrozumieć, czym są samochody, w których napęd jest całkowicie lub częściowo reprezentowany przez silnik elektryczny. Dowiemy się również, jaki typ samochodu z napędem elektrycznym jest najlepszy dla Twojej działalności jako kierowcy.

Na początek zdefiniujmy fakt, że np. klasyczne samochody hybrydowe nie są samochodami elektrycznymi w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż silnik elektryczny jest tam prezentowany raczej jako pomocniczy element przekładni, a główna siła trakcyjna jest tworzona przez silnik spalinowy. Dlatego odłożymy na bok hybrydy i skupimy się na samochodach czysto elektrycznych i hybrydach typu plug-in, jako samochodach, w których silnik elektryczny odgrywa ważniejszą lub główną rolę.


Hybrydy plug-in (PHEV): specyfika działania i eksploatacji

Hybrydy plug-in to samochody, w których napęd wykorzystuje silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Jednocześnie w wielu modelach wiodącą rolę odgrywa silnik elektryczny, a do ładowania akumulatora wykorzystywany jest silnik spalinowy.

Samochód hybrydowy typu plug-in można zdefiniować według trzech głównych kryteriów:

  • akumulator hybrydowy plug-in można ładować z sieci;
  • silnik elektryczny jest główny w powodzie;
  • kierowca może przejechać kilka kilometrów na czystej energii elektrycznej.

Decydującym czynnikiem w korzystaniu z hybryd plug-in jest to, że dzięki obecności pojemniejszej baterii niż konwencjonalne hybrydy, są one w stanie przejechać na energii elektrycznej od 35 do 100 km (w zależności od modelu). Innymi słowy, hybryda plug-in łączy w sobie możliwości samochodu czysto elektrycznego i konwencjonalnego samochodu na paliwo.

Hybryda plug-in wydaje się być idealną wersją nowoczesnego samochodu. Jest ekologiczny, ekonomiczny i praktyczny. Są jednak pewne niuanse.

Po pierwsze, przebieg hybrydy plug-in na napędzie elektrycznym jest bardzo ograniczony. Tylko najnowsze modele mogą przejechać 80-100 km. Zasadniczo liczby te nie przekraczają 60 km w normalnych warunkach pogodowych i są o 20-25% mniejsze w sezonie zimowym.

Po drugie, ograniczona jest prędkość ruchu trakcji elektrycznej. W zależności od modelu może to być 30 km/h lub 80-100 km/h. Innymi słowy, możesz jeździć bez szkodliwych emisji tylko z określoną prędkością, której przekroczenie zaczniesz używać silnika spalinowego.

Biorąc pod uwagę powyższe możliwe jest określenie specyfiki eksploatacji tych samochodów.

Hybryda typu plug-in to idealna wersja samochodu dla tych, którzy wciąż boją się napędu czysto elektrycznego w kontekście “lęku o zasięg”, тczyli strachu przed wyczerpaniem się akumulatora, aby kontynuować jazdę.

Hybryda typu plug-in pozwala pokonywać krótkie dystanse jako pełnoprawny samochód elektryczny. Dlatego w warunkach miejskich jest to niezwykle praktyczne, o ile oczywiście Twoja przeciętna trasa miejska nie przekracza zasięgu “elektrycznego” wybranego modelu PHEV. Na autostradzie jest to ekonomiczna hybryda z ogromnym zasięgiem na jednym ładowaniu, która bez problemu dowiezie Cię z punktu A do punktu B, bo w każdej chwili możesz zatankować.

Kończąc rozmowę o hybrydach plug-in nie można nie wspomnieć o samochodach REEV, które w pewnym sensie można zaliczyć do hybryd plug-in. Te samochody są również nazywane samochodami elektrycznymi z przedłużaczem zasięgu (Range Extender).

Fiszka takich samochodów elektrycznych polega na tym, że wykorzystują one niewielki silnik paliwowy, który działa jak generator, który wytwarza energię elektryczną dla akumulatora. Oznacza to, że jeśli przejechałeś cały zasięg zapewniany przez akumulator twojego samochodu elektrycznego, obecność generatora doda kolejne sto do półtora kilometra. Najbardziej uderzającym przykładem wdrożenia takiej technologii w samochodzie elektrycznym jest model BMW i3 REX.


Samochody elektryczne: brak silnika spalinowego, tylko czysty wydech

Samochody elektryczne, jak rozumiesz, są szczytem rozwoju elektrycznego transportu drogowego, ponieważ nie mają żadnych dodatkowych systemów poza silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Są absolutnie ekologiczne, bo nie zużywają ani grama paliwa i to jest ich główna zaleta ewolucyjna.

O zasadzie działania napędu czysto elektrycznego nie trzeba mówić, ponieważ jest ona znana wszystkim, dlatego lepiej mówić o fundamentalnych różnicach między samochodami elektrycznymi a jakimikolwiek samochodami z silnikami spalinowymi.

  1. Brak silnika spalinowego sprawia, że samochody elektryczne są bardzo łatwe w utrzymaniu, ponieważ nie mają żadnych dodatkowych części, które się ścierają, ani mechanizmów wymagających smarowania i wymiany, takich jak materiały eksploatacyjne. Na przykład hybrydy plug-in mają aż dwa napędy: silnik spalinowy i silnik elektryczny, co oznacza, że konserwacja jest dwukrotnie trudniejsza i kosztowniejsza.
  2. Samochody elektryczne są bardziej mobilne pod względem dynamiki i momentu obrotowego.
  3. Samochody elektryczne można ładować w domu, mając pod ręką stałe źródło taniego “tankowania/ładowania”.

Wadą jest to, że rezerwa chodu jest ograniczona poziomem naładowania akumulatora, a ładowanie zajmuje dużo czasu. Jednak zarówno pierwszy, jak i drugi minus już nie stanowią już problemu, ponieważ większość nowoczesnych samochodów elektrycznych oferuje zasięg 300 km, który można porównać z zasięgiem aut benzynowych na pełnym baku. Kwestię “powolnego” ładowania samochodów elektrycznych rozwiązuje rozwój infrastruktury ładowania wraz z otwarciem stacji szybkiego ładowania, gdzie czas ładowania akumulatora do 80% to 20-30 minut.

Jeśli chodzi o eksploatację, samochody elektryczne są wyraźnie bardziej istotne w ruchu miejskim, przynajmniej dlatego, że dzięki odzyskowi energii ich zasięg jest zawsze większy w mieście niż na autostradzie.

Ponadto samochody elektryczne są lepsze do życia w mieście ze względu na to, że nie mają szkodliwych emisji, a tym samym zmniejszają obciążenie ekologii środowiska miejskiego. Ponadto pracują prawie bezgłośnie, dzięki czemu zmniejszają obciążenie dźwiękiem w mieście.

Niemniej jednak duży nacisk na eksploatację w miastach nie oznacza, że samochody elektryczne nie nadają się do długich podróży. Modele z dobrym zasięgiem i możliwością szybkiego ładowania bez problemu zawiozą Cię w każde miasto, z zastrzeżeniem, że po drodze będzie dostępna odpowiednia infrastruktura ładowania.


Jako werdykt i odpowiedź na pytanie,“dlaczego lepiej dać pierwszeństwo”, powiedzmy następne.

Jeśli wy często i długo podróżujecie na trwałe dystansy i przy czym dziennie wykorzystujecie samochód w mieście, optymalnym wariantem będzie przyjrzeć się modelom hybrydowym.

Jeśli twoje główne życie to miasto. Zwłaszcza jeśli mieszkasz w prywatnym domu lub masz stały dostęp do źródła energii elektrycznej, możesz zdecydować się na samochód elektryczny, a nawet zmienić samochód z paliwem na elektryczny.

W idealnej wersji użytkowania samochodu rodzinnego lepiej mieć zarówno samochód elektryczny, jak i hybrydę plug-in. Pierwszy samochód służy do codziennego zgiełku miasta, drugi do podróży lub długich wycieczek po okolicy.


Podsumowując, zauważamy, że w dużych miastach europejskich, zwłaszcza w stolicach, obszary centralne coraz częściej ogłaszane są strefami zielonymi. Oznacza to, że istnieją terytoria, do których nie mają dostępu samochody napędzane paliwem, a jedynie hybrydy typu plug-in i pojazdy elektryczne.

Co więcej, do 2035 roku prawie wszystkie kraje europejskie przygotowują się do zakazu sprzedaży i użytkowania samochodów bez napędu elektrycznego. Prędzej czy później stanie się to normą. Dlatego jeśli lubisz podróżować samochodem do Europy, nie masz innego wyboru, jak kupić hybrydę plug-in lub samochód elektryczny. Bez względu na to, jak fajnie jest, przyszłość transportu samochodowego zależy wyłącznie od tego typu samochodów.