Wpływ kołowych dysków na zapas przebiegu elektromobili

Wpływ kołowych dysków na zapas przebiegu elektromobili

Auto elektryczne to bardzo specyficzne samochody pod względem właściwości jezdnych, które różnią się od samochodów z silnikiem spalinowym tym, że na ich działanie, a raczej kluczowe cechy, wpływa wiele aspektów, włączając zewnętrzny designe.

Dlatego, aby konkurować z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi, producenci samochodów elektrycznych stosują różne sztuczki, które dotyczą praktycznie wszystkich elementów samochodu elektrycznego, w tym kół.

Prawidłowy wybór kołowych dysków dla elektromobilu jest ważny nie tylko z estetycznego punktu widzenia dla poprawy wizualnej percepcji auta, ale także z praktycznego, gdyż poprawnie dobrane koła zdolne zwiększyć zapas przebiegu elektromobilu. Dlatego konstrukcja kół samochodów elektrycznych, które spotykasz na ulicach, radykalnie różni się od konwencjonalnych silników spalinowych, nawet jeśli modele są bezpośrednimi odpowiednikami, na przykład Kia Soul i Kia Soul EV.

Jak więc to możliwe, że konstrukcja kół wpływa na zasięg, w niektórych przypadkach zwiększając go o 10-15%? Aby to zrozumieć, musisz zrozumieć następujące niuanse dotyczącesamochodów elektrycznych.


Co wpływa na zasięg samochodu elektrycznego i do czego służą koła?

Większość nowoczesnych modeli samochodów elektrycznych może pochwalić się bardzo dużym zasięgiem, który zaczyna się od 300 km. Do 2019 r. liczby te były skromniejsze i na przykład najpopularniejszy samochód elektryczny w Polsce, Nissan Leaf, w pierwszej generacji, ledwo sięgał 200.

Samochód elektryczny nie może przekroczyć limitu, ale zgubienie kilometra jest dość łatwe. Na zasięg samochodu elektrycznego wpływa wiele czynników:

  • pogoda;
  • aktywne korzystanie z systemu klimatycznego;
  • obciążenie;
  • szybkość jazdy.

Ale prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem decydującym o zasięgu samochodu elektrycznego jest aerodynamika. Jeśli zwróciłeś uwagę na konstrukcję samochodów elektrycznych, prawdopodobnie zauważyłeś, że wszystkie są w taki czy inny sposób maksymalnie usprawnione. Nissan Leaf, Tesla Model S, Tesla Model 3, Porsche Taycan, wszystkie są podobne w swoim opływowym kształcie. Producenci starają się nawet crossoverу elektrycznе wykonać z minimalnym współczynnikiem oporu aerodynamicznego, wiedząc, że jest to czynnik decydujący o rezerwie mocy.

Dlatego do aerodynamiki w samochodach elektrycznych stosowane są wszelkie rozwiązania konstrukcyjne, w tej liczbie kołowe dyski, designe których również wpływa na opór przeciwnym potokom wiatru.  

Stąd pojawia się i odpowiedź na pytanie, dlaczego w elektromobilach designe kołowych dysków jest bardzo specyficzny? Ponieważ nie jest to kaprys projektowy, ale praktyczna konieczność. Duzi producenci samochodów elektrycznych, w szczególności Tesla, specjalnie opracowują kołowe dyski z optymalną odpowiedniością do aerodynamicznych charakterystyk.. Innymi słowy, jeśli zainstalujesz nienatywne dyski w modelu Tesli, natychmiast wpłynie to na jego zasięg. 


Jak prawidłowy wybór dysków zwiększa zapas przebiegu?

Oprócz aerodynamicznego aspektu kołowych dysków, dla elektrycznych samochodów niezwykle ważna jest waga bezspręzynowej masy. Innymi słowami, całych komponentów elektromobilu położone poniżej za poziom wisiorka. Tu wchodzą i dyski, i szyny i akcesoria montażowe hamulcowego systemu.

Podobnie jak w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, logiczne jest założenie, że im mniej waży to wszystko, tym mocniejszy jest samochód. Przy minimalnej masie nieresorowanej samochód wymaga mniejszego wysiłku do poruszania się, dzięki czemu zużycie energii jest mniejsze, a zasięg większy.


Oczywiście najłatwiejszym sposobem na zminimalizowanie masy resorowanej masy - ustalić lekkie dyski. Dlatego natywne dyski samochodów elektrycznych są zawsze ze stopów lekkich. Proste liczby przekonują, że dyski aluminiowe są najbardziej optymalną opcją dla auta elektrycznego. Oceńcie sami, stalowy dysk o średnicy 15 cali ma masę około 8 kg, podczas gdy analog ze stopu waży 5,5 kg, czyli półtora raza mniej. Im większa średnica kół, tym większa różnica w masie. Toż ustalać w elektromobilu “17-ті ślizgawki” z stali banalnie nie korzystnie, ponieważ to zniży zapas przebiegu na 15%.   


Oprócz tego, ciężkie dyski wpływają na sterowność. Samochody elektryczne są zauważalnie bardziej zwinne na dyskach aluminiowych.Należy oczywiście zwrócić uwagę na negatywny aspekt lekkich dysków. Zimą negatywnie wpływają na dynamikę i pogarszają przyspieszenie auta elektrycznego ze względu na zmniejszenie przyczepności kół auta elektrycznego z ośnieżoną nawierzchnią drogi. Jednak w kontekście zachowania rezerwy chodu w zimnych porach roku nie jest to zbyt poważna wada. 


Wpływ dysków elektromobilu na rekuperację

Wiadomo, że samochody elektryczne aktywnie wykorzystują energię kinetyczną hamowania do ładowania akumulatora. Proces zamiany takiej energii na ładunek nazywamy hamowaniem regeneracyjnym.

W kontekście tej cechy samochodów elektrycznych panuje opinia, że cięższe, stalowe tarcze są znacznie wydajniejsze niż te ze stopów lekkich. Ogólnie rzecz biorąc, jest to całkowicie uczciwe i prawdziwe stwierdzenie, ponieważ odzyskiwanie na stalowych dyskach jest rzeczywiście o 25% wydajniejsze.

Jednak jest pewien haczyk. Faktem jest, że ta zasada działa tylko dla samochodów o masie 2 ton i więcej, podczas gdy większość elektrycznych samochodów osobowych nie osiąga masy tej belki.

W przypadku samochodu elektrycznego o masie 1,5 tony wydajność odzyskiwania wynosi 30% energii kinetycznej spowodowanej hamowaniem, a stalowe dyski nie “podniosą” tej energii, ponieważ ich waga wpływa na wspomnianą powyżej masę nieresorowaną i niweluje znaczną część wydajności.

Tak więc, jeśli nie jesteś właścicielem drogiego elektrycznego crossovera, który ma już przyzwoity zasięg, dyski aluminiowe są dla ciebie bezużyteczne i lepiej jest korzystać z samochodu elektrycznego z natywnymi lub lekkimi kołami.


Podsumowując, możemy powiedzieć, że jeśli masz elektromobil na rodzonych kołowych dyskach, nie powinieneś ich zmieniać, ponieważ producent nie bez powodu zrobił je takimi, jakie są. Uwzględniają wszystkie parametry: wagę, aerodynamikę, a nawet cechy stylistyczne projektu. Jeśli chcesz dodać oryginalności swojemu samochodowi elektrycznemu, wybierz wyłącznie felgi z lekkich stopów o podobnej wadze, tylko w ten sposób zaoszczędzisz, a nawet zwiększysz zasięg auta elektrycznego o 10-15%.